M/S Museet for Søfarts digitale logbog
Tryk 'Opdater' for et nyt billede...

Handels- og Søfartsmuseets årbog 1953

Skibstrafikken er i 2011 markeret af stor præcision. Containerskibe bliver hurtigt lastet og losses og sejler jorden rundt med varer til firmaer og forbrugere. I 1700-tallet kunne rejserne til de danske besiddelser i Afrika og Vestindien blive meget forsinkede. I Handels- Søfartsmuseets årbog 1953 kan du læse om en spændende artikel om vandmangel og slaveoprør om bord på skibet HAABET GALLEY.

1. februar 1724 begyndte skibet sin lange, farefulde rejse og først den 27. april kunne skibet kaste anker ud for fortet Christiansborg i Guinea. Målet med rejsen var at købe slaver og sejle dem til Vestindien. Undervejs havde skibet mødt pirater og der havde været andre vanskeligheder, men det største problem var manglen på vand.

Ved ankomsten var der ikke flere slaver på fortet, så skibet brugte flere måneder på at opkøbe slaver langs kysten.  Den 9. september kunne HAABET GALLEY endelig sejle mod Vestindien. Ved afrejsen var der vandmangel på fortet og vandet om bord på skibet blev derfor rationeret med det samme.

Først den 23. november anløb skibet Charlotte Amalia på St. Thomas og på den lange tur tværs over Atlanterhavet var der opstået flere problemer. Undervejs havde skibet lagt til flere steder og prøvet at indsamle vand. Besætningen prøvede også at opsamle regnvand. Altsammen uden det store held.

Flere besætningsmedlemmer og slaver døde på grund af vandmanglen og fødevaresituationen. Og lige inden ankomsten til Vestindien blev et slaveoprør om bord på skibet også slået ned. Omkring 14 besætningsmedlemmer og 33 slaver døde på rejsen. Oprindeligt skulle skibet sejle tilbage til Guinea, men planerne blev ændret og i januar 1725 begyndte man at laste sukker om bord.

Hjemrejsen begyndte dog først den 6. april og først den 5. juni 1725, efter halvandet års rejse, lagde skibet endeligt til i København. Men læs endelig mere om denne spændende rejse i årbogen. Du kan finde den her.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer...

Hvad synes du? Skriv en kommentar nedenfor...

Skriv en kommentar