M/S Museet for Søfarts digitale logbog
Tryk 'Opdater' for et nyt billede...

Handels- og Søfartsmuseets årbog 2000

Når der kommer en båd med bananer,”

den gamle sang kan man komme til at tænke på, når man læser starten af N.O. Kiils artikel ”Køleskibsfart før og nu.” Det var dog ikke bananer til Danmark, Lauritzens køleskibe sejlede med i begyndelsen af 1930’erne, men bananer fra de franske kolonier til Frankrig.

En indbringende forretning, der desværre for Lauritzen blev stoppet ved lov, da franskmændene ikke brød sig om at se den gode indtjening gå til udlandet. Loven udelukkede frugttransport på fremmede skibe. Franskmændene havde dog ingen skibe, der kunne klare transporten og købte derfor de danske køleskibe, hvilket gjorde at Lauritzen kunne få fremstillet en serie af de såkaldte Reeferbåde, som var moderne motorskibe med avancerede køleanlæg – og som også forbedrede de menige besætningsmedlemmers forhold ombord.

Udover at fortælle om mange af Lauritzens køleskibe får vi også anekdoter fra Kiils rejser ombord på skibene, bl.a. fortæller han om en nordjysk fyrbøder der sprang rundt på skibet og slog alle kattene ihjel, og om en kaptajn, som Kiil sammenligner med BOUNTYs berømte kaptajn Bligh. Kiils kaptajn kunne finde på at nedjustere antallet af overarbejdstimer; og da et besætningsmedlem ikke havde fået lukket helt for dampen til det varme vand, blev ventilen helt afmonteret.

Kiil fortæller også om sine oplevelser under 2. verdenskrig, som bl.a. betød at han fra 1939 ikke kom hjem til Danmark i 6½ år.

De øvrige artikler i årbogen er:

”Besejlingen af Sankt Thomas Havn 1816-1917,” hvori seniorforsker i Rigsarkivet, Erik Gøbel, beskriver den omfattende besejling af Sankt Thomas fra begyndelsen af 1800-tallet og indtil salget af Dansk Vestindien i 1917.

”Peter F. Heering var andet end fabrikant af kirsebærlikør” Christian Lund skriver her om rederiet og dets skibe. Bagerst i artiklen en oversigt over rederiet skibe.

”Rudkøbing barkskibe” af Ole Mortensøn, inspektør på Langelands Museum. Han fortæller om skibene og rederierne, krydret med beretninger fra søfolk der sejlede med skibene.

”Ostindisk Kompagni 1616-50 – et spørgsmål om organisatorisk udvikling og interne magtkampe” hvori Jan Rindom præsenterer et nyt syn på den organisatoriske udvikling i 1600-tallets største og mest prestigefyldte danske erhvervsprojekt.

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer...

Hvad synes du? Skriv en kommentar nedenfor...

Skriv en kommentar