M/S Museet for Søfarts digitale logbog
Tryk 'Opdater' for et nyt billede...

SS Great Britain

SS Great Britain

SS Great Britain

SS Great Britain er et af den engelske ingeniør Isambard Kingdom Brunels bidrag til den moderne verden, og det første skib af sin størrelse, der kombinerede et jernskrog med en skrue og en 1000 HK dampmotor.

For nylig var Handels- og Søfartsmuseets konservatorer på kursus i England (læs artiklen kursus i Skibsmodelkonservering). Efter kurset blev der tid til et besøg på SS Great Britain i Bristol, Sydvestengland.

Kopi af Brunels seksbladet skrue

Kopi af Brunels seksbladet skrue

SS Great Britain blev søsat i 1843 med en længde på 96 meter og over 2000 ton, det største og mest kraftfulde skib på sin tid. Det blev ligeledes det første skib med skrue, som krydsede Atlanterhavet, og det fortsatte derefter en lang karriere som passagerskib mellem England og Australien. SS Great Britain endte sine arbejdsdage som kultransporter efter at være blevet fuldstændig konverteret til et sejlskib. I 1886, efter en brand om bord, blev SS Great Britain sat ud af drift og solgt til Falkland Islands Company, hvor det blev brugt til opbevaring af kul i Stanley Harbour indtil det i 1937 blev slæbt til Sparrow Cove og efterladt.

SS Great Britain i Stanley Harbour, Falklands øerne ca.1900

SS Great Britain i Stanley Harbour, Falklands øerne ca.1900

SS Great Britain i Sparrow Cove, Falklands øerne ca.1900

SS Great Britain i Sparrow Cove, Falklands øerne 1970

I 1970 blev SS Great Britain, under stor mediebevågenhed, returneret til sit ”fødested” i Bristols tørdok Great Western Dockyard, som Brunel havde bygget til dets konstruktion.

SS Great Britain på slæb på pram

SS Great Britain på slæb på pram

Mellem 1970 og midten af 1990’erne blev skibet delvist restaureret. Fonden, der varetog skibets bevaring, ønskede at genskabe skibet, som det så ud i 1843, efter et fotografi af fotografen Fox Talbot.

SS Great Britain, by William Henry Fox Talbot , april 1844

SS Great Britain, af William Henry Fox Talbot , april 1844

Dette betød en hel del restaurering, man fjernede flere dele til f. eks. eksempel master, dæk og en skrueløftemekanisme fra 1857. Man skar store stykker korroderet jern af siderne og erstattede dem med stål, og ligeledes satte man replika-master, tovværk, ror, dæk og skrue på.

SS Great Britain før restaureringen påbegyndte i 1971

SS Great Britain før restaureringen påbegyndte i 1971

I slutningen af 1990’erne indså man, at skibet var særdeles ustabilt og jernet ville ruste helt væk i løbet af kort tid, hvis man ikke foretog et indgreb. Med hjælp fra the Heritage Lottery Fond, satte SS Great Britain Fonden en undersøgelse i gang, og den udmundede i et totalt holdningsskift. Al fremtidig bevaring skulle nu være konservering, og ikke, som før, restaurering. Efter adskillige analyser af jernskroget, blev det besluttet at opsætte en barriere mellem jernskroget og overdelen af skibet, for at kunne bevare jernskroget ved 20 % relativ fugtighed, et ret tørt klima. Man monterede et affugtningssystem nede i dokken og ligeledes inde i selve skroget, for at kunne opnå et klima med 20 % relativ fugtighed.

Affugtning langs ydersiden af skroget i dokken

Affugtning langs ydersiden af skroget i dokken

Affugningsanlægget "Deep Thought II"

Affugningsanlægget "Deep Thought II"

Barrieren bestod af glasplader, hvorpå der var ca. 5 cm vand, hvilket ovenfra gav et indtryk af, at skibet lå i vand, og nedefra var det, som at stå på havets bund og kikke op på skibet over vandoverfladen.

Stævnen set nede fra dokken, under vandoverladen

Stævnen set nede fra dokken, under vandoverfladen

Man kan diskutere, hvorvidt man er gået for langt med at genskabe skibet, som det så ud i 1843, men således er det en refleksion af konserveringsfagets udvikling. Som man valgte at behandle skibet i 1970’erne, er nok ikke sådan man ville vælge at gøre det i dag. Men når det er sagt, var det en helt fantastisk oplevelse for museets to konservatorer. Som konservatorer af det 21. århundrede brugte vi størstedelen af vore besøg ”under” vandoverfladen, hvor vi ikke blot beundrede det originale skrog, men også den gamle dok, det store affugtningsanlæg, arbejdet og de penge det havde kostet.

Original genstande udstillet i museet

Original genstande udstillet i museet

Ligeledes brugte vi tid i det tilhørende museum, som lå ved siden af dokken i en gammel værftsbygning. Her blev skibets historie fortalt med brug af originale genstande, såvel som dele fra andre skibe og replika-dele. Man havde genskabt skrueløftemekanismen som en interaktiv del, det var imponerende at se, hvor let det gik at hejse og sænke en to-bladet skrue, mon det gik lige så let med en seksbladet skrue til søs?

Andreas hejser den to-bladet skrue

Andreas hejser den to-bladet skrue

Om bord på skibet var én del genskabt som i 1843, med plads til 120 ansatte og 360 passagerer fra dets tid som passagerskib mellem Liverpool og New York, og en anden del som passagerskib på Australien-ruten. I 1851 blev der fundet guld i Australien, og der var behov for større kapacitet, da flere emigrerede dertil, så der blev foretaget en aptering, så skibet nu kunne tage 730 om bord plus diverse heste, køer og grise.

Her er apteringen fra skibets tid på Australien ruten genskabt

Her er apteringen fra skibets tid på Australien ruten genskabt

Man havde valgt at bruge audio-guide til at fortælle historien på skibet, men hvis man ikke lyttede til den, kunne man høre diverse effekt-lyde rundt omkring, specielt lyden fra den helt fantastiske fuld størrelse replika-dampmotor.

Motoren var genskabt delvist i træelementer for at gøre den lettere

Motoren var genskabt delvist i træelementer for at gøre den lettere

Hele besøget var virkeligt spændende, den måde hvorpå man havde skabt et museum på en gammel værftsgrund i en gammel dok var særdeles inspirerende. En helt perfekt afslutning på en lærerig tur.

Et par spændende hjemmesider med mere information og fotos:

SS Great Britains officielle hjemmeside:

http://www.ssgreatbritain.org

Fantastiske fotografier fra ”redningsaktionen” i 1970. Fra Sparrow Cove til Bristol:

http://www.southamericanpictures.com

Konserveringsfirmaet som foretog konservering og affugtning:

http://www.eura.co.uk

Wiki’en:

http://en.wikipedia.org/wiki/SS_Great_Britain

0 kommentarer

Der er endnu ingen kommentarer...

Hvad synes du? Skriv en kommentar nedenfor...

Skriv en kommentar