M/S Museet for Søfarts digitale logbog
Tryk 'Opdater' for et nyt billede...

Museets skibsmodeller – M/S TEDDY

Havet har alle dage været en farlig arbejdsplads. At ikke kun verdenshavene, men også farvandene rundt om de danske øer, gemmer på farer, er historien om M/S TEDDY er bevis på.

Under en hård nordøstlig kuling omkring klokken halv otte om aftenen den 13. november 1961 indtraf tragedien, da en voldsom sø skyllede ind over coasterens dæk og fyldte store dele af skibet. Styrmanden forsøgte at kompensere for vandet i fartøjets indre – men det var umuligt.

TEDDY kæntrede og sank i løbet af et par minutter. Det lykkedes fire besætningsmedlemmer at redde sig i en oppustelig flåde – men tolv sømand forsvandt i havet. De overlevende samledes op af et forbipasserende skib, efter at have tilbragt et døgn til havs.

Modellen, der i sit let undseelige udtryk ikke i sig selv fortæller meget om sømandens kamp mod havet, kan for øjeblikket ses i museets store modelsal.

5 kommentarer

1 Jan Nicolaj Thomsen { 11.19.15 at 01:15 }

Mønstrede som 15 årig, i 1961 m/s Teddy som messedreng.
Afmønstrede i november 1969 kort tid før Teddys sidste rejse til Polen.
Husker stadig alle omkomne , deres personligheder som var det i går. Lige fra Store Peder fra Hadsund, til Hovmester Poul Pedersen ,koksmaten og min afløser den ny messedreng fra Aalborg , Skipper, første styrmanden og den bornholmske anden styrmand , samt alle de øvrige besætningsmedlemmer. Det var et fantastisk godt skib at sejle med, man overhørte aldrig noget skænderi eller ukvemsord blandt besætningen, vi var som en stor familie og naturligvis var det en chokerende oplevelse at læse den om den forfærdenlige tragedie i landets aviser. Selv blev jeg flere gange anråbt af personer der troede jeg var omkommet. Jeg fortsatte med at sejle til søs, blev marinesoldat tog derefter til Grønland hvor jeg sammenlagt arbejdede i otte år , først Ivigtut så Mamorilik ” Den sorte Engel ” derefter Julianehåb , og sidst den amerikanske Base i Sdr. Strømfjord. Kufa i Irak blev næste holdeplads udenlands , Herefter Danisc Foodfair Birgmingham England . Så kom turen til oliefelterne i Nordsøen hvor jeg havde en spændende tid som Cheff Manager på Mærsk Explorer som blev brat afbrudt af et Blow Out , hvorved vi alle blev evakuerede , en del forbrændte men ingen omkomne, hvilket først og fremmest skyldes det gode vejr.
Jeg blev tilbudt et job på Norske Davy Alfa og Davy Beta men efter nogen betænkningstid takkede jeg nej. Igen skulle det vise sig at jeg var heldig . Helikopteren med min tidligere besætning forulykkede og alle omkom. senere og ind imellem blev det til nogle år i Norge ,og forskellige hyrer hos DFDS . jeg er netop fyldt 70 år og er frisk og rask og bor nu i Nørresundby hvor jeg nyder mit otium. Der har naturligvis været mange både gode og spændende oplevelser, men alt godt kommer jo til en ende. Megen det gode skib M/s Teddy vil altid stå som noget helt særligt i min erindring.Det var trods alt min aller første hyre.
Mv.
Jan Nicolaj Thomsen

2 Thorbjørn Thaarup { 11.19.15 at 09:03 }

Kære Jan

Mange tak for din fascinerende og dramatiske historie om bl.a. TEDDY. Vi håber i fremtiden at kunne skabe bedre plads til fortællinger som dine end her på Fyrskibet, der ligger i dvale. Du kan forresten se modellen af TEDDY i vores aktuelle særudstilling Storm, der løber frem til forsommeren 2016. http://mfs.dk/da/besoeg-os/udstillinger/aktuel-saerudstilling-storm

Veligst – Thorbjørn Thaarup, museumsinspektør

3 Per Flemming Larsen { 11.30.15 at 20:50 }

Jan Nicolaj Thomsen oplyser at han afmønstrede fra MS Teddy i november 1969 kort før Teddys sidste rejse til Polen ?. MS Teddy var på vej til Mariager og forliste 13.november 1961.
Jeg selv var påmønstret Teddy i 1960 og afmønstrede i marts 1961. Var på besøg på skibet oktober 61 i København tæt før det forliste. Ulykken betød at jeg forlod sømandslivet, og har sidenhvert år mindet dagen med vemod. En lille sjov men vemodig historie om Hadsund Peter, han havde været ude for flere forlis bl.a. under 2 verdenskrig, han sagde at man skulle bare holde sig til ham, for han overlevede altid, og det gjorde han også dennegang, han var 1 af de 4 overlevende.

4 Christian { 04.09.16 at 21:30 }

Min morfar, Lauritz Albert Mittag, var en af de tolv sømænd som omkom ved M/S Teddy forlis. Per og Jan, tak for jeres indlæg. Det er tankevækkende og interessant at læse jeres erindringer om skibet, besætningen og den tragedie der skulle ramme de fleste af de ombordværende og deres familier.

5 Jan Nicolaj Thomsen { 09.26.16 at 00:45 }

Rettelse til tidspunktet for min afmønstring.
SLÅFEJL.
Tidspunktet for min afmønstring var naturligvis november 1961.
MVH
Jan Nicolaj Thomsen

Skriv en kommentar