M/S Museet for Søfarts digitale logbog
Tryk 'Opdater' for et nyt billede...

Ugens billede – Kvæsthusbroen

Luftfoto af Kvæsthusbroen i København. Fra venstre ses M/S JENS BANG og C.F. TIETGEN. I højre side ses blandt andet S/S TULA. I baggrunden ses Larsens Plads med de lave pakhuse – her ligger Amaliehaven i dag.

Billedet er taget omkring år 1950, hvor Københavns indre havn stadig summede af passager- og erhvervstrafik. Nu er det kulturlivet, i form af Det kongelige Teaters skuespilshus, der trives her.

7 kommentarer

1 Jakob Seerup { 09.12.08 at 08:04 }

Men var der parkeringspladser? Og var de kommunale?!?

2 Thorbjørn Thaarup { 09.15.08 at 08:41 }

Foran DFDS’ domicil ser der ud til at være parkeringspladser. Det er dog min opfattelse af havneområderne generelt set enten var statslige eller udliciteret til private – en praksis der går langt tilbage.

Så kommunen har næppe haft den store indflydelse på detaljerne i deres indretning.

3 Torben Rasmussen { 09.28.08 at 17:06 }

P pladser var der vel ikke det store behov for i 1950, der var sikkert mere brug for cykelstativer, og plads til hyrevogne.

4 kim bugge { 01.30.11 at 13:00 }

det er da utroligt, at det eneste Jakob Seerup er interesseret i er parkeringspladser, hvad med kulturen der osser på denne plads og har gjort i 150 år, ta toget og bevar kvæsthusbroen med et kæmpe søfartsmuseum.

5 Tom Jersborg { 05.24.13 at 22:22 }

Der var p-pladser som man også kan se på Sct Annæ plads, det sidste stykke ned mod C. F Tietgen var opmarchplads for bryggeriernes hestevogne. Bryggerierne kørte med hestevogne til starten af 60′erne.
Der kunne holde 6-8 hestevogne med 4-6 paller øl, og vente på at blive læsset af. Hyrevogne holdt på kajen ved skibene når de kom ind og når de afsejlede.

6 claus hansen { 09.07.13 at 09:31 }

Ja, den tid savner vi meget, der var liv ved Kvæsthusbroen gennem mere end 100 forbandt DFDS hovedstaden med hovedlandet, Aalborg og Aarhus passagerskibsforbindelsen var en institution i dansk transport historie, alle kendte dengang disse dejlige forbindelser, nu er kun Oslobåden, fra dengang, tilbage.

7 claus hansen { 09.07.13 at 09:31 }

Ja, den tid savner vi meget, der var liv ved Kvæsthusbroen gennem mere end 100 år forbandt DFDS hovedstaden med hovedlandet, Aalborg og Aarhus passagerskibsforbindelsen var en institution i dansk transport historie, alle kendte dengang disse dejlige forbindelser, nu er kun Oslobåden, fra dengang, tilbage.

Skriv en kommentar